Przez ostatnie tygodnie przedstawiłyśmy Państwu najważniejsze naszym zdaniem zmiany, które w życie polskich podatników wprowadzi Polski Ład. Szerzej skupiłyśmy się na kwestiach związanych z polityką rodzinną, prowadzeniem działalności gospodarczej oraz funkcjonowaniem przedsiębiorstw. Dziś pozwolimy sobie na krótkie podsumowanie.

1. Kto zyska, kto straci?

Analizując proponowane przez Polski Ład zmiany dochodzimy do wniosku, iż na większości z nich skorzystają osoby o niskich dochodach. Ponadto, część rozwiązań będzie dostępna jedynie dla osób rozliczających się w jeden konkretny sposób. Ustawodawca wprowadza co prawda wiele ulg, o których pisałyśmy w poprzednim artykule. Niemniej o tym, na ile odczuwalne będą one w domowym budżecie, dowiemy się za kilka miesięcy.

Dla przykładu podniesienie do 30 tys. zł kwoty wolnej od podatku, o czym szerzej pisałyśmy tutaj, będzie korzystne dla tych, którzy rozliczają się według skali podatkowej. Zmiana będzie obowiązywać osoby zatrudnione na umowę o pracę lub zlecenie. Obejmie także przedsiębiorców, ale również tylko rozliczających się według skali. Z rozwiązania tego nie będą mogli skorzystać przedsiębiorcy rozliczający się w formie ryczałtu, karty podatkowej ani na podatku liniowym.

Również podwyższenie drugiego progu podatkowego do 120 tys. zł dotyczyć będzie jedynie podatników rozliczających się według skali. Osoby, które osiągną dochody roczne do 120 tys. zł, zapłacą 17% podatku.

Także ulga dla klasy średniej, o której możecie Państwo przeczytać w ostatnim wpisie, dostępna będzie tylko dla części podatników. Po pierwsze, jedynie osiągających przychód pomiędzy 68.412 a 133.692,01 zł. Po drugie, również i z tej ulgi skorzystają jedynie podatnicy na skali podatkowej. Ulga dla klasy średniej nie znajdzie zastosowania do zatrudnionych na postawie umów cywilnoprawnych – zlecenia, o dzieło, ani do emerytów.

2. Przejrzysty system podatkowy?

Ustawodawca uzasadniając konieczność wprowadzenia nowych rozwiązań wskazuje, iż celem projektowanej ustawy jest stworzenie przyjaznego i sprawiedliwego systemu podatkowego. Miałby on pozwolić Polsce na zajęcie dominującej pozycji w wyścigu o inwestycje, będącego efektem procesu zmiany globalnych łańcuchów dostaw.

Czy ten cel udało się osiągnąć? Zdania są podzielone. Niektórzy ekonomiści charakteryzują Polski ład jako próbę przemodelowania sytemu podatkowego na bardziej progresywny. Inni widzą w nim wiele błędów, jako przykład wskazując, że Polski Ład nie zaczął jeszcze obowiązywać, a już przygotowywane są do niego nowelizacje. Warto zauważyć, że nowe przepisy określają rodzaje źródeł przychodów i dla nich tworzą odmienne zasady opodatkowania, w tym rozliczania kosztów podatkowych, w sposób, który dla wielu może wydawać się niezrozumiały. W konsekwencji dochody o tej samej wysokości są całkowicie odmiennie opodatkowane.

Czy ilość wprowadzonych zmian i prędkość ich wdrażania doprowadzi do większej przejrzystości systemu podatkowemu? To przyjdzie nam ocenić za jakiś czas.

3. Polityka prorodzinna?

Zaproponowane przez ustawodawcę zmiany dotyczące sytuacji rodzin również nie dla wszystkich okażą się korzystne. Polski Ład wprowadził duże zmiany w sytuacji podatkowej osób samotnie wychowujących dziecko. Zlikwidowano dotychczasową możliwość obliczania podatku w sposób preferencyjny – w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów. W zamian wprowadzono ulgę na dziecko samotnego rodzica w stałej kwocie 1.500 zł.

Także ulga prorodzinna generuje problem w momencie, gdy rodzice rozliczają się osobno i nie są w stanie dojść do porozumienia co do sposobu jej rozliczenia. Co do zasady osoby te mogą odliczyć tę ulgę od podatku w proporcji dowolnej, samodzielnie ustalonej. Jednakże przepisy te stanowią, że w przypadku braku porozumienia rodziców albo wówczas gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania rodziców – podatnicy odliczają kwotę ulgi w częściach równych. W pozostałych przypadkach, odliczenie 100% przysługuje podatnikowi, u którego dziecko mieszka. Może to budzić spore wątpliwości, co do wysokości odliczenia, z którego rodzic może ostatecznie skorzystać. Dodatkowo zlikwidowanie preferencji podatkowych dla osób samotnie wychowujących dzieci, może spowodować dążenie do zawierania fikcyjnych małżeństw z uwagi na możliwość skorzystania ze wspólnego (bardziej opłacalnego) rozliczenia PIT.

Niezależnie od indywidualnej oceny wprowadzonych zmian Polski Ład wprowadza nową rzeczywistość, w której wszyscy będziemy funkcjonować. W razie jakichkolwiek wątpliwości i problemów zapraszamy do kontaktu z naszym zespołem.