Black Friday już za nami, ale dziś trwa jeszcze Cyber Monday. Nadal mamy więc sposobność, by zakupić wymarzone produkty w niższej cenie. Z pewnością w ostatnich dniach skorzystaliście Państwo z takiej okazji. Być może część z tych zakupów okazała się nietrafiona i wcale nie wymarzona i chcieliby Państwo je zwrócić lub wymienić.

Czy towar kupiony w promocji można reklamować, wymienić lub zwrócić? W dzisiejszym wpisie chcemy przybliżyć Państwu tematykę związaną z prawem konsumenta do odstąpienia od umowy sprzedaży w kontekście Black Friday.

Czy jestem konsumentem?

Definicję konsumenta zawiera przepis Art. 22(1) kc. Zgodnie z nim, za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Oznacza to, że nawet osoby prowadzące firmy mogą w relacjach z innymi przedsiębiorcami występować w charakterze konsumenta.

Kupiłam coś, czego jednak nie chcę – co teraz?

Przede wszystkim należy pamiętać, że kupując jakikolwiek produkt, zawieracie Państwo umowę sprzedaży. Oznacza to, że przysługują Państwu z tego tytułu uprawnienia określone między innymi w kodeksie cywilnym oraz ustawie o prawach konsumenta. Black Friday nie ogranicza tych praw. Z punktu widzenia możliwości odstąpienia od umowy czy zwrotu towaru najważniejsze są następujące kwestie:

Wadliwość towaru.

Sklep nie ma prawa odmówić przyjęcia reklamacji z tytułu rękojmi. Jeżeli produkt ma wadę, mogą go Państwo zwrócić w ciągu 2 lat od dnia jego wydania. Mogą Państwo żądać naprawy, wymiany lub obniżenia ceny towaru. Sprzedawca (przedsiębiorca) musi rozpatrzyć Państwa reklamację w ciągu 14 dni. Brak dotrzymania przez niego terminu, będzie skutkował uznaniem reklamacji. Przy składaniu reklamacji warto posiadać paragon lub potwierdzenie przelewu. Niewątpliwie ułatwi to Państwu całą procedurę, niemniej zakup towaru udowodnić można innymi sposobami, nawet przyprowadzając do sklepu świadka transakcji. Natomiast w przypadku wystąpienia wady istotnej mogą Państwo także odstąpić od umowy.

WYJĄTEK: jeżeli towar został przeceniony z uwagi na istniejącą wadę, a Państwo o tym wiedzieli, to nie mogą Państwo składać reklamacji z tego tytułu.

Sposób zawarcia umowy sprzedaży:

  • w sklepie stacjonarnym – jeżeli skusili się Państwo promocją Black Friday i zakupiliście towar w sklepie stacjonarnym, to w takim wypadku sklep ten nie jest zobowiązany do przyjęcia zwrotu. Oczywiście chodzi tutaj o pełnowartościowy towar, bez wady, który chcą Państwo zwrócić, gdyż zmienili Państwo zdanie. Zwrot takiego produktu zależy wyłącznie od woli sprzedawcy i regulaminu sklepu.

Dodatkowo muszą Państwo pamiętać, że nie ma podstaw, by zwracać lub reklamować produktu z powodu nabrania się na sztuczne promocje sklepu na skutek  pompowania cen przed Black Friday i “obniżania” ich w dniu wyprzedaży. Takie działania można natomiast uznać za nieuczciwe praktyki rynkowe i zgłosić do Prezesa UOKiK.

  • na odległość – chodzi tu o umowy zawierane przez Internet oraz z przedstawicielami handlowymi. Zgodnie z przepisem art. 27 ustawy o prawach konsumenta, konsument, który zawarł umowę na odległość lub umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, ma prawo odstąpić od niej bez podawania przyczyny w terminie 14 dni. Uprawnienie to, nazywane prawem do namysłu, umożliwia kupującemu zapoznanie się z towarem i rozważenie racjonalności zakupu.

Przy zakupie przez Internet warto pamiętać o:

  • sprawdzeniu opakowania i zawartości otrzymanej paczki. W razie potrzeby mogą Państwo podpisać protokół z kurierem lub udokumentować moment otwierania przesyłki. Jeżeli towar został uszkodzony w transporcie, a kuriera wybierał sprzedawca to odpowiedzialność z  tego tytułu ponosi sklep;
  • tym, że nie wszystkie produkty podlegają zwrotowi – wyjątki od ww. reguły stanowią w szczególności: rzeczy wyprodukowane na specjalne zamówienie konsumenta (np. biżuteria z grawerem), oprogramowania lub gry, których opakowanie zostało otwarte, usługi w zakresie zakwaterowania lub wypoczynku (np. pobyt w spa), a także bilety na koncert czy bilety lotnicze;
  • możliwości zgłoszenia do banku wszczęcia procedury charge back, w sytuacji kiedy sprzedawca nie dostarcza zakupionego towaru w ciągu 30 dni.

Mamy nadzieję, że Państwa zakupy na Black Friday okazały się udane. Gdyby jednak było inaczej lektura tego artykułu powinna pomóc rozwiać Państwa wątpliwości. Jeśli potrzebują Państwo dodatkowych wyjaśnień serdecznie zapraszamy do kontaktu z naszym zespołem.